• علی جوادزاده
  • 04/11/1400

تمیز کردن پیانو و یا سازهای دیگر، شاید از دید بسیاری از افراد کاری وقت گیر باشد اما می توان آن را به کاری بسیار لذت بخش تبدیل کرد که نتیجه آن، زیباتر شدن ساز شما باشد.

مراحل تمیز کردن پیانو

تمیز کردن پیانو و یا سازهای دیگر، شاید از دید بسیاری از افراد کاری وقت گیر باشد اما می توان آن را به کاری بسیار لذت بخش تبدیل کرد که نتیجه آن، زیباتر شدن ساز شما  باشد. هنگامی که پیانوی خود را تمیز می کنید، نه تنها این موضوع باعث می شود تا بدنه پیانو و یا کلاویه های آن برق بزند، بلکه به شما انگیزه می دهد تا پشت آن نشسته  و به تمرین قطعات مختلف بپردازید. چه کسی دوست دارد که ساعت ها پشت پیانویی بنشیند که کثیف است و زیبایی های اولیه خود را ندارد؟

در این مقاله سازکالا قصد داریم به نکاتی بپردازیم که هنگام تمیز کردن و مراقبت از پیانوی خود باید آنها را در نظر بگیرید. این نکات همگی توسط تکنسین های پیانو گردآوری شده اند تا به راحتی به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

باید ها و نباید هایی که در این مقاله گفته شده است، باعث افزایش طول عمر پیانوی شما می شود و انگیزه شما برای نوازندگی با این ساز را دوچندان میکند.

چه چیز هایی برای تمیز کردن پیانو نیاز داریم؟

اولین نکته ای که هنگام تمیز کردن پیانوی خود باید در نظر داشته باشید، این است که از  ابزار درست برای این کار استفاده کنید. برای ساخت پیانو ها از متریال بسیار حساس استفاده می شود. همین موضوع باعث می شود تا آن ها به برخی از تمیز کننده ها و حتی آب، واکنش نشان دهند.

مراحل تمیز کردن پیانو

پیشنهاد ما این است که هنگامی که می خواهید پیانوی خود را تمیز کنید، ابتدا قسمت کوچکی از آن را که قابل دید نیست، مثلا قسمت پشتی و زیر پیانو که مشکی رنگ است، را انتخاب کنید و شوینده خود را با آن تست کنید تا مطمئن شوید استفاده از آب و یا دیگر شوینده هایی که مد نظر دارید، رنگ بدنه پیانوی شما را تغییر نمی دهد و یا خط و خشی را بر روی آن به جای نمی گذارد.

از طرفی، به جای استفاده از ابزار سخت مانند اسکاچ ها و غیره، سعی کنید از دستمال های بسیار نرم استفاده کنید زیرا بدنه پیانوها و حتی کلاویه های آن ، آسیب پذیر هستند و می توانید روی آن ها خط بیندازید.

پیشنهاد ما به شما برای تمیز کردن پیانویتان ، استفاده از دستمال های نانویی است که بسیاری از افراد با آن ها به تمیز کردن سطوح می پردازند. این دستمال ها بسیار نرم هستند و به راحتی سطح پیانوی شما را تمیز می کنند.

نکته دیگری که باید هنگام تمیز کردن پیانو در نظر داشته باشید، آبی است که برای تمیز کردن بدنه پیانو از آن استفاده می کنید. این موضوع بستگی به محلی دارد که در آن جا زندگی می کنید. اما به طور کلی استفاده از آب شیر،  برای تمیز کردن پیانو ، بهترین روش  نیست زیرا ممکن است این آب دارای املاحی باشد که باعث تغییر رنگ بدنه پیانوی شما شود.

چگونه پیانوی خود را پولیش کنیم؟

اگر پیانوی شما نیاز به شست و شو ندارد و تنها گرد و خاک بر روی آن نشسته است، نیازی به استفاده از موارد بالا برای پیانو نیست. به طور کل سعی کنید به جز در مواقع خاص، سراغ شست و شوی پیانوی خود نروید زیرا این کار باعث کاهش عمر پیانوی شما می شود.

اگر می خواهید صرفا گرد و خاک را از روی ساز خود پاک کنید و یا می خواهید به ساز خود برق بیندازید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید استفاده از پولیش است. این که چه پولیشی مناسب استفاده برای پیانوی شما خواهد بود، سوالی است که پاسخ آن کاملا به رنگ بدنه ساز شما بستگی دارد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که همانند استفاده از آب، از پولیش ها هم زیاد استفاده نکنید. دلیل آن این است که استفاده از پولیش ها باعث تغییراتی در چوب بدنه پیانوی شما می شود.

پولیش مناسب چیست ؟

همانطور که گفته شد، پولیش مناسب شما ، کاملا بستگی به رنگ ساز شما دارد. بسیاری از پیانوهایی که به تازگی به بازار عرضه شده اند مشکی رنگ هستند و رنگی که برای آنها استفاده می شود، رنگ پلی استر می باشد. در این صورت می توانید از پولیش هایی استفاده کنید که برای این نوع رنگ ساخته شده اند اما پیانو های دیگری نیز در بازار وجود دارند که رنگ آن ها مشکی نیست و مدل های مختلفی وجود دارد که سفید رنگ هستند.در مورد این پیانو ها، بسیار دقت کنید زیرا خط و خش افتادن و یا ترک برداشتن چوب آن ها بسیار راحت تر از پیانو های مشکی رنگ است.

چگونه پیانو را تمیز کنیم؟

هنگامی که نکات بالا را رعایت کردید، وقت آن است که شروع به تمیز کردن پیانویتان کنید اما یک نکته را به خاطر داشته باشید که پیانوی خود را به گونه ای تمیز کنید که گوشی موبایل و یا دوربین و لپ تاپ خود را تمیز می کنید. بسیار آرام و در حرکات دایره ای شکل پیانوی خود را تمیز کنید. برای تمیز کردن کلاویه های پیانو هم می توانید از دستمال نم دار استفاده کنید اما مطمئن شوید که دستمالی که استفاده می کنید، خیس نباشد.

تکنسین های پیانو پیشنهاد می کنند که تنها بدنه و کلاویه های پیانوی خود را تمیز کنید و قسمت های داخلی آن همانند سیم ها (در پیانوهای آکوستیک) و یا برد اصلی (در پیانوهای دیجیتال) را تمیز نکنید زیرا ممکن است به آن ها آسیب وارد کنید.

سخن پایانی ما با شما

برای آنکه بتوانید سال ها از پیانوی خود استفاده کنید و از آن لذت ببرید، مراقبت از پیانو ، از اولین گامهایی است که باید بردارید. برای آن که مطمئن شوید که به درستی از پیانوی خود مراقبت می کنید و یا برای آنکه سوالات خود را از متخصصان بپرسید، پیشنهاد ما به شما ، مشاوره با کارشناسان فروشگاه علی جوادزاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم