• علی جوادزاده
  • 06/05/1400
همه ی گیتارها سیم دارند و به آن نیاز دارند اما به دلیل اینکه انواع بسیار گوناگونی از سیم ها (بیش از 14 شرکت مطرح) در بازار وجود دارد ممکن است گیج شوید که کدامیک را خریداری کنید.در این مطلب ما یک راهنمای کامل که قبل از خرید سیم گیتار باید مطالعه کنید را در اختیارتان قرار می دهیم. دقت کنید و باز هم دقت کنید هیچ مدلی را نمی توان برای کسی پیشنهاد داد و انتخاب سیم گیتار فقط با کمک فاکتورهای گفته شده در بالا و توسط خود شما باید انتخاب شود. این موضوع بسیار مهم است. بسیاری از مردم اهمیت و نقش حیاتی سیم های گیتار را نادیده میگیرند. سیم ها باعث صدا و احساس و نواختن بهتر می شوند. سیم های قدیمی باعث ایجاد مشکل در صدا و تون های گیتار میشود در حالی که سیم های جدید میتوانند به صدای گیتار شما زندگی جدید ببخشند و آن را بهتر کنند. صدای گیتار خود را به بهترین نحو حفظ کنید. در ادامه ما به شما در درک دنیای سیم های گیتار کمک میکنیم:

اندازه سیم:

دو فاکتور مهم تون صدا و پخش صدای گیتار اندازه (سبک و سنگینی) سیم است که تفاوت های واقعی در صدای گیتارتان ایجاد میکند. اندازه به ضخامت سیم اشاره میکند. نوازنده ها معمولا سایز اولین سیم (E بالا درتونظیم استاندارد) را بیان میکنند. برای مثال وقتی نوازنده ای میگوید من از 10S استفاده میکنم یعنی اندازه ی اولین سیم.010 است.

خب اندازه ی سیم هنگام خرید چگونه به کارتان می آید؟ انتخاب اندازه ی سیم کاملا شخصی و براساس سونیک (Sonic) ، سبک نواختون و ابزار های خاص است. بعضی از مبتدی ها ممکن است سیم های سبک تر را انتخاب کنند چون با آنها راحتترند. نوازنده های باتجربه هم سریعا اولویت خود را انتخاب میکنند. توجه کنید تغییر اندازه ی زیاد سیم ها میتواند نیاز به تونظیم دسته یا پل-خرک- داشته باشد.

ساختار سیم

اگرچه این تمام چیزها در مورد سیم های گیتار نیست اما تمام اجزا برای دادن نیروی حیاتی به صدای گیتارتان به هم میپیوندند. میانه ی یک سیم هسته فلزی قرار دارد. هسته ی سیم به یک حلقه ی برنجی متصل شده است (که معمولا ball end گفته میشود) و ball end اون چیزی است که سیم را در پل نگه میدارد. اطراف سیم هسته فلزی یک سیم دیگر پیچانده شده است که قسمتی است که انگشتهای شما روی رودسته قرار میگیرند. همه ی این قطعات با هم ترکیب میشوند تا همه ی صداهایی که سیم ها میتوانند تولید کنند را بوجود آورند.

درون یا هسته ی سیم

هسته ی سیم گیتارهای معمولی از فولاد ساخته شده است. هسته مرکز سیم است. سیم پیچ ها در اطراف هسته قرار میگیرند تا سیم های بزرگتری ایجاد کنند. دو هسته ی اصلی round و hex میباشند. هسته ی round صدای ضخیم تری ایجاد میکند که بالانس شده و انعطاف پذیری بیشتری دارد. هسته ی hex متداولترین نوع هسته است که بوسیله ی سیم پیچ ها نگه داشته میشوند و باعث ایجاد صدای واضح تر و عملکرد مداوم بهتر و کشش سفت تری میشود.

سیم پیچ ها

متداولترین نوع سیم، سیم گیتارهای roundwound هستند، به این معناکه میتوانید برآمدگی هارا ببینید و احساس کنید. گزینه ی دیگر flatwound هستند که به صورت تاریخی مورد توجه نوازندگان جازقرارگرفته است و تون های ملایم تری ایجاد میکنند. Flatwound ها صدای انگشتان را هنگام تغییر نوت کاهش میدهند و برای انگشتانتان راحتتر است. در نتیجه:

  • Roundwound: احساس سنتی و تون مشخص
  • Flatwound: حس نرمی و تون ملایم

مواد

هر دو نوع سیم گیتار الکتریک از پوشش آلیاژ نیکل-فولاد یا فولاد ضد زنگ خالص ساخته شده اند. آلیاژ نیکل-فولاد کمی صدای ضعیف تری نسبت به فولاد خالص دارد و معمولا فولاد صدای واضح تری دارد. این فلزات به این دلیل برای گیتارهای الکتریکی استفاده میشوند که فرومغناطیسی هستند یعنی ارتعاشات آنها توسط قطعه ی مغناطیسی تشخیص و انتقال داده میشوند. بعضی تولیدکنندگان سیم ها را از کبالت و مواد دیگر میسازند که خروجی و وضوح بیشتری نسبت به آلیاژ نیکل-فولاد یا فولاد خالص دارند. پس میتوان اینطور نتیجه گرفت:

  • آلیاژ نیکل-فولاد: تون واضح تر
  • فولاد خالص: صدای گرمتر و شکستگی در صدا

پوشش

سیم های پوشش داده شده هم در دسترس هستند که با روکشی بسیار نازک پوشانده شده اند تا سیم را از خوردگی و پوسیدگی محافظت کنند. سیم های روکش دار نسبت به سیم های بدون روکش عمر بیشتری دارند اما گرانتر هم هستند. پس سیم های روکش دار به خوردگی مقاوم ترند و عمر بیشتری دارند. مهم ترین عاملی که در انتخاب یک مارک یا مدل خاص سیم برای گیتار دخیل است ، اکشن گیتار است. بطور خلاصه یادآوری می شود که اکشن ، فاصله بین سیم ها و فرتها است که این فاصله تعیین کننده میزان فشاری است که نوازنده باید بر سیم اعمال کند تا بتواند یک صدای شفاف و تمیز ایجاد نماید.

معمولاً بیشتر برند هایی که سیم گیتار تولید می کنند ، محصولاتشان از نظر میزان کشش به سه گروه تقسیم می شوند: کشش کم(Low Tension) ، کشش عادی یا متوسط(Normal or Medium Tension) ، کشش زیاد(High Tension). سیم های با کشش زیاد وقتی روی گیتار بسته می شوند نیاز به فشار زیاد انگشتان برای تولید صدای مطلوب دارند. از طرف دیگر نواختن سیم های با کشش کم راحت تر است و انگشتان دیرتر خسته می شوند، ولی این سیم ها تمایل به ایجاد گز خصوصاً در پایین دسته گیتار دارند. اگر گیتار شما بطور واضحی از نوع اکشن پایین است، ممکن است با سیم های کشش متوسط و یا حتی کشش زیاد بتوانید راحت و مطلوب بنوازید.

ولی اگر اکشن گیتار شما بالاست، بهتر است از سیم های با کشش کم استفاده کنید. در صورتی که راجع به صحت انتخاب خود اطمینان لازم را ندارید، بهتر است با سیم های متوسط یا عادی شروع نمایید.

چه موقع سیم ها باید تعویض شوند؟

این سوالی ست که هر نوازنده گیتار پاسخ متفاوتی به آن میدهد. بعضی از نوازندگان میگویند هر ماه یا دوماه یکبار کافی است درحالیکه بعضی ها یک سال یا بیشتر را بدون نیاز به تعویض سیم ها میگذرانند؛ اما در تورهای موسیقی بسیاری از گیتاریست ها سیم های گیتارشان را هر روز عوض میکنند؛ که در نهایت همه ی اینها به ترجیح شخص بستگی دارد. اگر صدای صاف و مشخص چیزی است که به دنبال آن هستید احتمالا رشته هارا بیشتر عوض میکنید. اگر معمولا کنترل صدا یا تقویت کننده ی صدا در گیتارتان قرار میدهید یا میخواهید صدای گیتارتان را dark کنید احتمالا نیاز کمتری به تغییر سیم ها دارید. همه ی نوازندگان گیتار به انگشتانشان چربی و عرق هست که شامل نمک ها اسیدها و سایر مواد شیمیایی میباشند، پس کسانی که اغلب در کلوب ها و سالن ها مینوازند نسبت به کسانی که فقط در محیط استودیو مینوازند باید سیم های گیتارشان را بیشتر عوض کنند. گیتاریست های کهنه کار معمولا رودسته را بعد از تمرین با یک پارچه خشک میکنند تا عمر سیم های گیتارشان زیادتر شود و همیشه یک مجموعه ای از سیم های نو با خود به همراه دارند. گردوغبار، رطوبت و فاکتورهای محیطی نقش مهمی در میزان طول عمر سیم ها ایفا میکنند. هنرآموزانی که به تازگی یادگیری گیتار کلاسیک را آغاز کرده اند معمولا هر چند ماه یک بار سیم گیتار خود را عوض می کنند در حالی که نوازندگان حرفه ای ممکن است حتی روزی یک بار ست سیم جدید بر روی ساز خود بیندازند.

آیا نیاز به تغییر سیم ها دارید؟

نشانه هایی که به شما کمک میکند بدانید نیاز به تغییر سیم ها دارید یا نه:

  • اگر سیم ها کثیف یا زنگ زده شده باشند زمان تعویض آنهاست.
  • اگر سیم هایتان کند شده باشند صدای گیتارتان را با تعویض سیم ها زنده کنید.
  • اگر گیتارتان در تون مشخص باقی نمیماند با تعویض سیم ها مشکل را برطرف کنید.

پس از گذشت زمان نوازندگان قادرند با گوش کردن به صدای ساز خود تشخیص دهند که سیم گیتار آن ها به پایان عمر خود رسیده و اصطلاحا مرده است و به جایگزین احتیاج دارد.

چه نوع سیمی بهتر است؟

هر دو نوع سیم نیکل و فولاد را روی گیتارتان امتحان کنید و تفاوت صدای آنها را ببینید. همچنین به سیم های روکش دار ضربه بزنید تا صدای آن را احساس کنید و به طول عمر اضافی آنها پی ببرید. بهترین توصیه ای که میتوانیم به شما بکنیم این است که انواع مختلف سیم ها را امتحان کنید و ببینید کدامیک را بیشتر دوست دارید. تنوع مارک سیم ها و قیمت ها بسیار زیاد است. مثلا در تصویر زیر یا فروشگاه های مختلف ببینید که قیمت ها از 50 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است:

انتخاب اندازه سیم

سیم های سبک تر راحت تر خم میشوند که برای انواع خاصی از موسیقی اهمیت دارد. اگر شما به دنبال سیم های ضخیم تر بروید خودتان را برای تنظیم پل، دسته و … آماده کنید.

بهترین مارک های سیم گیتار

دقت کنید باز هم عرض می کنیم نمی توان هیچ مدل دقیقی از سیم های گیتار ارائه کرد و بعلت تعدد بسیار سیم ها، ما تنها می توانیم بهترین مارک ها یا شرکت های سازنده را به ترتیب اولویت معرفی کنیم:

1- سیم های گیتار مارک سوارز (گرانتر ولی باکیفیت تر)

2- سیم های گیتار مارک الیکسیر (گرانتر ولی خاص)

3- سیم های گیتار مارک لابلا La Bella (به صرفه با کیفیت قابل قبول)

4- سیم های گیتار مارک آگوستین (همه نوع قیمت و کیفیت)

نکات دیگر

  • سیم های نایلونی معمولا پس از نصب بر روی گیتار عمر طولانی ندارند بنابراین از قیمت قابل توجهی برخوردار نمی باشند.
  • دقت کنید و باز هم دقت کنید هیچ مدلی را نمی توان برای کسی پیشنهاد داد و انتخاب سیم گیتار فقط با کمک فاکتورهای گفته شده در بالا و توسط خود شما باید انتخاب شود. این موضوع بسیار مهم است ولی می توان بهترین مارک ها در این زمینه را معرفی کرد.
  • انتخاب سیم نیاز به تجربه دارد و اینکه چه سیمی آن حس خوب را در شما ایجاد میکند و اولویت شما چیست مسلما نوازنده ای که تمرینات بیش از ۸ ساعت در روز دارد با نوازنده ای که روزانه نیم ساعت به تمرین می پردازد بایستی در انتخاب سیم ملاکهای خاص خود را داشته باشند برای کنسرت چه سیمی انتخا کنسرت برای تمرین چه سیمی و برای ضبط در استودیو هم چه سیم مناسبی باید انتخاب کند.
  • یکی از شیوه های انتخاب سیم استفاده از نوع سیم مختلف و از مارکهای مختلف است. سه سیم اول یعنی – می – مختلف را بر روی گیتار خود ببینید یعنی هم سیم یک و دو و سه سیم می باشد و می کوک کنید. سپس با اجرای آن خودتان جس خواهید کرد چه سیمی مناسب سازتان میباشد.
  • در نهایت هیچ ایرادی هم ندارد تا در باس از یک مارک و در تریبل از مارک دیگری استفاده کنید که بعضا بسیاری از نوازندگان حرفه ای از این تکنیک استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم