• علی جوادزاده
  • 27/02/1401

یکی از بزرگترین دغدغه ویولنیست ها و کسانی که به تازگی می خواهند یک ویولن را خریداری کنند، این است که چه سازی برایشان مناسب تر است؟ خیلی ها به دنبال پیدا کردن این جواب هستند که چه ویولنی را باید خریداری کنند و خیلی ها دوست دارند بدانند که ویولن های دست ساز بهتر هستند یا ویولن های خارجی و ویولن های برندهای معروف؟ اگر شما هم یکی از این افراد هستید و همین سوالات را در ذهن دارید، با من همراه باشید تا با هم ببینیم که ویولن های دست ساز بهتر هستند یا ویولن های کارخانه ای؟

مزایای ویولن های دست ساز به نسبت ویولن های کارخانه ای

یک نکته مهم درباره خرید ویولن

خوب است این را بدانید که در مورد سازهای زهی این طور نیست که هرچه ساز گرانتر باشد، الزاما آن ساز بهتر است. اتفاقا خیلی اوقات دقیقا برعکس است و صدای یک ساز که قیمتش هم مناسب است، خیلی عالی است. نکته اینجاست که خوب بودن یک ساز به عوامل مختلفی بستگی دارد و قیمت ساز نمی تواند عاملی اصلی تعیین کننده خوب بودن یا بد بودن آن ساز باشد. پس اگر شما هم فکر می کنید که سازهای کارخانه ای و ویولن های برندهای خارجی خیلی گران هستند و فکر می کنید که نمی توانید از پس خرید آن ها بربیایید، بهتر است که به فکر خرید یک ویولن دست ساز خوب و ارزان باشید که صدایش هم خوب باشد. با من همراه باشید تا چند نکته مهم را درباره ویولن های کارخانه ای و ویولن های دست ساز به شما بگویم تا شما هم ذهنتان در این باره بازتر شود.

 

مقایسه ویولن های دست ساز و کارخانه ای

نکته ای که باید بدانید، این است که ویولن های کارخانه ای معمولا توسط چندین و چند نفر ساخته می شوند. خیلی از ویولن های کارخانه ای و علی الخصوص ویولن های ساخت چین به صورت سری سازی ساخته می شوند و معمولا دقت زیادی در ساخت آن ها به کار گرفته نمی شود. معمولا متریالی که برای ساخت ویولن های کارخانه ای به کار برده می شود، ضعیف تر است و خیلی اوقات کار ساخت آن ها توسط کارگرانی انجام می شود که تخصص خاصی هم در ساخت ویولن ندارند. در ضمن در رنگ کردن خیلی از ویولن های کارخانه ای از اسپری های رنگی استفاده می شود و به جای اینکه به شکل سنتی و به شکل صحیح رنگ آمیزی شوند، به صورت سرسری رنگ می شوند. با این حساب تکلیف سازهای ارزان قیمت خارجی که البته الان و با قیمت ارز فعلی آنقدرها هم ارزان نیستند، مشخص است. از طرفی ویولن های ایتالیایی و آلمانی برندهای معروف که به نسبت صدای خوبی دارند و از متریال خوبی برای ساخت آن ها استفاده می شود، خیلی گران هستند و این روزها خرید آن ها برای خیلی ها مقرون به صرفه نیست.با این اوصاف می توانیم بگوییم که به طور حتم خرید ویولن های دست ساز تصمیم هوشمندانه تری از ویولن های برندهای خارجی است.

 

مزایای ویولن های دست ساز

ویولن های دست ساز یک سری مزایا به نسبت ویولن های کارخانه ای دارند که از جمله آن ها می توان به استفاده از چوب ها و متریال های باکیفیت تر در ساخت آن ها اشاره کرد. گذشته از این، رنگ آمیزی که برای ساخت ویولن های دست ساز انجام می شود، به شکل بهتری انجام می شود و همین رنگ آمیزی بهتر باعث می شود که صدای آن ساز هم بهتر شود. نکته دیگر اینکه ویولن های دست ساز معمولا ظاهر جذابی هم دارند که دقیقا به خاطر همان متریال خوب و رنگ آمیزی خوب است.

ضمن اینکه ویولن های دست ساز معمولا توسط سازنده های حرفه ای و مجرب ساخته می شوند و معمولا دقت زیادی در ساخت آن ها به کار برده می شود. به همین خاطر هم معمولا طول عمر ویولن های دست ساز زیاد است و شما می بینید که هزاران ویولن در دنیا وجود دارد که بیش از 300 سال قدمت دارند و هنوز هم در شرایط خوبی هستند. این را هم بگویم که صدای ویولن های دست ساز معمولا در مقایسه با ویولن های کارخانه ای بهتر است و تن صدای بهتری از آن ها تولید می شود و به همین دلیل هم تجربه نوازندگی با آن ها تجربه راحت تر و شیرین تری است. نکته دیگر اینکه ویولن دست ساز یک اثر هنری ارزشمند تلقی می شود و مسلما ارزش آن خیلی بیشتر از ویولنی است که به صورت سری ساخته شده است و صد در صد کیفیت بالاتری دارد. گذشته از همه این ها، با قیمت فعلی ارز، ویولن های دست ساز با در نظر گرفتن کیفیت خوبی که دارند، خیلی مقرون به صرفه تر از ویولن های خارجی هستند و با همه این اوصاف خرید آن ها از هر نظر انتخاب بهتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم