• علی جوادزاده
  • 10/03/1400
بهترین سن شروع یادگیری پیانو، چه سنی است؟

یادگیری موسیقی، سبب افزایش عملکرد ذهن، هوش، ارتباط موثر بین چشم و دست و تعادل و همچنین افزایش شادی و نشاط در شخص یادگیرنده و همچنین اطرافیان می شود. نتایج تحقیقی که در مجله لوس آنجلس تامیز چاپ شده است، نشان میدهد کودکانی که از سن 6 سالگی شروع به یادگیری پیانو کرده اند، مغز آن ها بیشتر رشد می کند.

آیا سنی مشخصی برای شروع یادگیری پیانو وجود دارد؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم، که یک سن معین و خاص براش شروع یادگیری پیانو و جود ندارد. بعضی از بچه ها از 3 سالگی شروع به یادگیری و نواختن پیانو می کتتد ( که البته مثال های این چنینی نادر هستند) و از طرفی بعضی از بچه ها از سن ده دوازده سالگی شروع به یادگیری پیانو می کنند و به یک پیانیست بسیار حرفه ای و زبردست تبدیل می شوند. افرادی که از نوجوانی شروع به یادگیری پیانو می کنند شاید شانس ورود و تحصیل در هنرستان موسیقی را نداشته باشند، اما همچنان می توانند با تمرین و شرکت در دوره های مختلف سطح موسیقی خود را افزایش داده و به یک پیانیست حرفه ای تبدیل شوند. افراد در هر سنی قادر به یادگیری پیانو هستند و می توانند با صرف وثت و تمرین زیاد به سطح قابل قبولی در نوازندگی دست پیدا کنند ودر کنار آن از حس و حال زیبای این ساز زیبا بهره مند شده و لذت ببرند.

آیا الان برای یادگیری پیانو خیلی زود است؟

خیلی از ما،  ویدئوهای از کودکان سه ساله را در یوتیوب و اینستاگرام دیده ایم که در حال نواختن قطعات موتزارت و بتهوون و .. هستند، اما این موضوع به این معنا نیست که همه کودکان در این سان قادر به نواختن پیانو هستند و یا اینکه اگر بچه ای در این سن علاقه به نواختن پیانو نشان داد باید مثل بچه های با سن بیشتر آموزش داده شود. در کودکان کمتزپر از سن پنج سال که علاقه به نواختن پیانو دارند ، باید اجازه داده شود که در ابتدا خودشان شروع به کشف پیانو و سپس به تدریج شروع به یادگیری پیانو کنند

به دلیل شیطنت و حس کنجکاوی که کودکان در سن دو تا 4 سالگی دارند، خیلی سخت است که توجه آن ها را برای مدت طولانی به درس جلب کرد. معمولا در این سنین در چند دقیقه اول بچه ها به معلم گوش می کنند و بعد از آن شروع به شیطنت و کنجکاوی در مورد کلیدهای پیانو و چیزهای دیگر می کنند و بیشتر وقت معلم صرف این می شود که توجه و ذهن کودک را به سمتت آموزش بیاورد. در حقیقت درس دادن به کودکان در این سن تا حدی تلف کردن وقت و پول است.

در سنین زیر 5 سال، والدین توصیه میشود، کودکان خود را در محیطی قرار قرار دهند که با فضای موسیقی آشنا شودند. مثلا آواز خواندن با بچه ها، رقصیدن و یا گوش کردن به موسیقی های مختلف. همچنین والدین می تواندد کودکان خود را در کلاس های (گروهی) که نت ها و ریتم را به بچه ها آموزش می دهند مثل کلاس های ارف و بلز ثبت نام کنند. از این طریق کودکان در مسیر آموزش موسیقی قرار گرفته  و با مفاهیم بنیادی موسیقی آشنا می شوند.

از کجا متوجه شویم که کودک ما، آماده یادگیری و نواختن پیانو است ؟

بطور کلی نمیتوان سن دقیقی برای شروع به یادگیری دروس پیانو تعیین کرد و در کودکان مختلف این سن متفاوت است، اما معمولا بچه ها بین سن 5 تا هشت سال آماده فراگیری هستند.  فاکتورهایی وجود دارد که با توجه به آن ها می توان دریافت که آیا زمان آموزش برای کودک ما فرا رسیده است که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم:

1. اندازه دست ها

سایز دست کودک شما باید اندازه ای باشد که به راحتی بتواند روی پنج کلاویه پشت سر هم پیانو قرار گیرند. برای برخی کودکان در سن 5 سالگی باید کشش زیاد به انگشتان خود بذهند تا روی کلاویه ها قرار بگیرند. پس نکته اول این است که مطمئن ضوید دست کودک شما به قدر کافی رشد کرده باشد

2. علاقه کودک به پیانو

مهمترین عامل در یادگیری پیانو، علاقه مندی خود کودک به موسیقی و یادگیری پیانو است. اگر خود کودک به یادگیری ساز علاقه نشان دهد، کار شما بسیار آسان میشود چراکه این علاقه مندی سبب تلاش زیاد او و غلبه به مشکلاتی که در یادگیری است و تمرین بیشتر او می شود. اما اگر شما بخواهید در کودکتان علاقه ایجاد کنید و او را به سمت موسیقی و نواختن پیانو سوق دهید، مسیر مشکلی را پیش رو دارید، چرا که باید انرژی و زمان زیادی را صرف غلبه به ترس ها و مشکلات او و قرار دادن او در مسیر آموزشی کنید، و در آینده ای نه چندان دور دو طرف از این شرایط خسته شده و سبب توقف آموزش می شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما در ابتدا علاقه نشان دهد اما پس از مدتی این علاقه کم شود و اشتیاقی برای فراگیری دیگر نشان دهد (این موارد بیشتر در سنین 3تا 5 سال دیده میشود)، در چنین شرایطی توصیه میشود چند ماه وقفه ایجاد کنید و پس از گذشت چند وقت دوباره آموزش را شروع کنید. با ایجاد این وقفه شما به او اجازه می دهید تا علافه واقعی خود را پیدا کند و در صورتی که علاقه مند باشد دوباره و این بار با انرژی و بازدهی بیشتری شروع به یادگیری و نواختن پیانو می کند.

“بهترین سن یادگیری پیانو حدود 6 سالگی است. بسیاری از کودکان در این سن دوران مهدکودک و آمادگی را گذرانده اند و با فضای آموزشی و تا حدودی خواندن و نوشتن آشنایی دارند، از طرفی دست های آنها انعطاف پذیری مناسبی جهت حرکت روی کلاویه ها و نواختن دارد.”

در سن هفت و هشت سالگی، ذهن کودکان آمادگی خوبی برای یادگیری مباحث پیچیده در موسیقی و آنالیز آن ها دارد. بعضی از محققین در حوزه معتقدند که سرعت یادگیری در بچه های 9 و 10 ساله نسبت به بچه هایی که از بین سنین 6 تا هشت سال شروع به یادگیری کرده اند، کمتر می باشد یکی از دلایل آن می تواند این باشد که هر چه سن کمتر باشد، زمان آزاد بیشتری برای تمرین و تمرکز روی ساز خود دارند. هرچه بچه ها بزرگتر میشوند، سرگرمی های دیگری برای خود ایجاد می کنند و این موضوع سبب عدم تمرکز فرد روی تمرینات و یادگیری موثر او میشود.

علاقه کودک به پیانو

آیا الان خیلی دیره پیانو شروع کنم؟

هیچ وقت برای شروع به یادگیری پیانو دیر نیست. در بعضی از بچه ها بسته به میزان علاقه و بلوغ و درک آنها، حتی بهتر است بعد از هشت ساگی آموزش پیانو شروع شود. در بسیاری از این بچه ها به دلیل اینکه خود فرد انتخاب می کند، زمان زیادی را صرف تمرین پیانو و یادگیری می کند که این امر سبب پیشرفت بهتر و سریع تر او نسبت به بچه هایی که از سنین کمتر شروع به آموزش دیدن کرده اند و علاقه ی چندانی در آن ها وجود نداشته است می شود.

همچنان که بچه ها بزرگتر می شوند، انعطاف دست و ذهن کمتر می شود، اما از طرفی جرات، قدرت و توانایی های آن ها افزایش می یابد. بنابراین  در بچه های مختلف، این سن شروع به یادگیری می تواند متفاوت باشد.

در مورد افرادی که در سنین نوجوانی و جوانی هستند نباید هیچ گاه فکر کنند که دیر است و دیگر قادر به یادگیری نیستند. افراد در هسنی قادر به یادگیری ، نواختن پیانو هستند. شاید برای تبدیل شدن به یک پیانیست و موزیسین حرفه ای کمی دیر باشد(البته مواردی هم وجود دارد که افرادی که در این سن شروع به یادگیری کرده اند به یک موزیسین حرفه ای تبدیل شدند)، اما همچنان به زیبایی ساز بزنند و از آن لذت ببرند، چرا که مغز  انسان در هر سنی قادر به ایجاد اتصلات جدید و یادگیری حرفه ها و مهارت های جدید می باشد.

برای افرادی که در سنین بالاتر شروع بع آموزش موسیقی میکنند، زمان بیشتری می برد تا بتوانند  به مهارت لازم برسند و نیاز به تمرین بیشتری دارند،که از جمله دلایل آن می توان به مشغله ذهنی بشتر و عدم تمرکز اشاره کرد. از طرفی هر چه سن بیشتر می شود، نگرانی افراد از اینکه نتوانند مهارت جدید را به خوبی انجام دهند بیشتر میشود. در این سنین افراد کارهایی را که بچه ها در حال یادگیری هستند مثل راه رفتن، خواندن و بسیاری از فعالیت ها را به خوبی و با مهارت انجام می دهند. شاید برای کودکان مسئله ای نباشد که خوب نتوانند از روی کتابی بخوانند و یا در حین دویدن به زمین بیفتند اما اگر همین موضوع برای یک شحص بزرگسال اتفاق بیفتد، آن ها دچار شرمندگی و استرس می شوند و تمرکز انگیزه خود را از دست می دهند. اما در مورد ساز زدن نباید نگران باشید، صبور باشید، با تمرین های روزانه پیوسته، به زودی تغییرات و پیشرفت چشمگیری در نواختن خود مشاهده می کنید.

در نهایت بهترین سن شروع یادگیری پیانو چه سنی است؟

برای کودکی که تمام معیارها در مورد اندازه دست ها، انعطاف انگشتان و علاقه به پیانو را دارد، می توان گفت: هرچه زودتر، بهتر! از این شانس استفاده کنید و هرچه زودتر کودک خود را با زبان موسیقی و بالخصوص این ساز شگفت انگیز آشنا و عجین کنید. اما فراموش نکنید هیچ وقت برای آموزش پیانو دیر نیست. موسیقی و نواختن ساز در هر سنی سبب سلامت و طراوت جسم و روح انسان می شود و به زندگی افراد رنگ و بوی زیبایی می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم