• علی جوادزاده
  • 20/01/1401

تنبک (تمبک، دمبک، دندونک و ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است. پوست ساز در کیفیت و صدای ساز موثر است.در ادامه این مطلب از وبلاگ علی جوادزاده با انواع پوست تنبک و مشخصات آن ها بیشتر آشنا شوید.

انواع پوست تنبک و مشخصات آن ها

انواع پوست تنبک و مشخصات آن ها

شناخت انواع پوست هایی که در ساخت تنبک به کار می رود می تواند به پیشرف یک نوازنده و انتخاب صحیح تر کمک نماید.

انواع پوست تنبک:

عمده ترین پوستی که برای تنیک استفاده می شود شتر،گوساله و در نهایت پوست بز و پوست های مثل آهو ،خرگوش و… اصلا استفاده نمی شود

مشخصات پوست ها :

 پوست شتر : این پوست شتر ، پوستی کلف است (بستگی به عمر شتر و مکان پوست آن دارد مثلا پوست گردن یا پوست زیر شکم و …) رنگ آن مایل به خاکستری و یا تقریبا مشکی تیره با خال ها خاکستری و بعضا هم قهوه ای مانند و در کل تیره رنگ است .

پوست گوساله :این پوست نسبت به پوست شتر معمولا نازک تر و رنگ آن مایل به شیری و سفید پوست

پوست بز : پوستی بسیار نازک، در واقع کمی کلفت تر از پوست دف (بره) می باشد و رنگ آن هم قهوه ای کم رنگ است .

کدام پوست برای تنبک بهتر است؟

پوست انتخابی شما بستگی به صدای مد نظر و نوع ساخت تنبک شما بر می گردد. توجه داشته باشید که در کل هیچ صدایی بد نیست بلکه سلیقه و احساس خود شماست که یک صدا را زیبا و صدای دگر را زشت تعبیر می کنید به عنوان مثال بعضی ها صدای تیز (مجلسی-خاطور) یا بم (کلاسیک) را دوست دارند. و معمولا بیشترین ایراد صدایی برای تنبک در مورد کر بود ساز است که ۹۰% بر می گردد به جنس پوست و نوع کشیدن پوست

انتخاب پوست تنبک:

انتخاب پوست تنبک بستگی به صدای مد نظر و نوع ساخت تنبک شما دارد. در کل هیچ صدایی بد نیست و به مهارت و سلیقه شما نیز بستگی پیدا می کند .

چگونگی انتخاب پوست تنبک:

۱-در مورد ساز های با صدایی تقریبا جیغ مانند و حجم صدای زیاد مثل ضرب زورخانه پوست گوساله بسیار نازک و یا پوست بز استفاده می شود.

۲-اگر تنبک شما دارای ویژگی هایی مثل : چوب ضعیف ، داشتن ایراد چوبی زیاد مثل گره ، عدم وجود طوق اضافی داخلی هست از به کار بردن پوست های کلفت جدا خوداری کنید چون به شدّت به ساز شما آسیب می رساند و در بعضی موراد ساز شما را کاملا از بین می برد.

۳-اگر به دنبال صدای بم با حجم زیاد هستید بهترین حالت استفاده از پوست گوساله کلفت یا شتر کلفت می باشد.

۴-اگر به دنبال صدای تیز هستید انتخاب اول شما باید پوست شتر نازک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم