• علی جوادزاده
  • 03/07/1400

ساز ملودیکا منحصر به فرد است که میتوانید بسیاری از سبکها را با آن بنوازید و اصطلاحا چند کاره محسوب می شود  ، یعنی میتوان از تکنیک های مختلفی برای نواختن آن استفاده کرد. حتما تا کنون صدای این ساز را در بسیاری از اهنگ های مشهور در سبک ها پاپ ، راک و جز در سراسر دنیا شنده اید.

ساختار ساز ملودیکا

ملودیکا ، در دسته wind instruments یا سازهای بادی قرار میگیرد. این ساز دارای ساختاری از نوع سازهای بادی است اما برخلاف دیگر سازها نواختن آن بوسیله کلید هایی صورت میگپیرد که در پیانو با عنوان کلاویه استفاده میشود. با توجه به این موضوع  به ملودیکا ، wind piano یا پیانو بادی هم گفته میشود. ساز آکوردینا هم مشابه با ملودیکاهای دیگر می باشد. تنها تفاوت آن استفاده از دکمه به جای صفحه کلید برای نواختن نت‌ ها است.

به همراه این ساز معمولا یک لوله ، سرساز یا قمیش , کیس است و خود ساز متشکل از بدنه پلاستیکی ، صفحه زبانه ها یا (Reed plates) ، کیبورد میباشد. الگوی ملودیکا شباهت زیادی به سازدهنی دارد. ملودیکا دارای مدل های مختلفی است که در هرکدام ، تن صدا ، کاربرد ، سایز کلیدها و محدوده دینامیکی یا تعداد اکتاوها متغیر هستند.

نحوه نواختن

معمولا نوازنده ملودیکا را با جای دستی که پشت بدنه قرار دارد نگه ‌داشته و با دست دیگر بر روی کلاویه ها مینوازد. همانطور که اشاره کردیم ملودیکا را میتوان در حالات مختلف نواخت. برای راحتی در نواختن و تسلط بیشتر بر روی نواختن کلاویه ها لوله ای همراه ساز قرار داده میشود تا بتوانید با نگاه مستقیم به کلید ها به نواختن با ساز بپردازید.

در سمت چپ ملودیکا ، سوراخی وجود دارد که لوله یا قمیش داخل آن قرار گرفته و با فوت کردن درون آن و فشار دادن بر روی کلید ها میتوانید نت ها را به صدا در آورید. همچنین در سمت راست و در قسمت کناری ، دکمه خروج هوا قرارگرفته است. این دکمه را می‌توانید زمانی که ملودیکا را در حالتی که دهانه آن به سمت پایین است قرار داده اید ، فشار دهید. با انجام این حرکت و تکان دادن ملودیکا، رطوبت از دستگاه خارج شود. شما میتوانید در هنگام نواختن ، با نگه داشتن این دکمه در حین اجرا ، حجم صدای ساز را کنترل کرده و مقدار صدای خارج‌ شده از ملودیکا را کاهش دهید.

انواع رایج ملودیکا

یکی از نکات مهمی که هنگام تهیه این ساز حائز اهمیت است ، انتخاب نوع ملودیکای متناسب با سبک و سلیقه موسیقی شما میباشد. پنج نوع اصلی از ملودیکا وجود دارد که شامل : سوپرانو ، آلتو ، تنور ، باس و آکوردینا میشود. متداول ترین انواع آن ملودیکا های سوپرانو ، آلتو و تنور هستند. ملودیکا سوپرانو زیرترین یا به اصطلاح بالاترین صدا را دارد و ملودیکا آلتو دارای محدوده صدای بم تر یا پایین تری است. معمولا ملودیکاهای سوپرانو و آلتو  با قرار دادن دو دست روی کلیدها نواخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم