• علی جوادزاده
  • 30/03/1400
هنگ درام ، سازی محبوب برای نوازندگان

مطمئنا ساز هنگ درام یکی از موفق ‌ترین سازهای ابداعی هزاره‌ی جدید است ، این ساز تقریبا نوپا و تازه وارد در عرصه موسیقی است ولی هنگ درام هایی که تولید میشوند دارای کیفیت مناسبی میباشند و در این بین برند هایی وجود دارند که سازهایی با کیفیت بسیار بالا تهیه میکنند و تمامی مراحل به صورت دستی در کارگاه انجام میشود ، برای ساخت این ساز روزها زمان میبرد تا مواد اولیه ساز را تهیه کنند و با چکش کاری نت های ساز را به کوک های دقیق و درست برسانند. 

بررسی تاریخچه هنگ درام

هنگ درام یا هندپن جز دسته سازهای کوبه‌ای-ملودیک است. در نگاه اول این ساز شبیه سفینه‌های فضایی در فیلم‌های تخیلی و یا سپرهای جنگی دوران باستان دارد. این ساز از دوصفحه‌ بیضی شکل از جنس فلز تشکیل شده است ، که به صورت قرینه به هم چسبانده می‌شوند. 

 

احتمالا بسیاری از افراد تصور میکنند هنگ درام یا هندپن سازی جدید است که به تازگی وارد عرصه موسیقی شده است. ممکن است این ساز به تازگی شهرت زیادی در بین مردم پیدا کرده باشد اما از زمان اختراع و استفاده از آن در موسیقی حدودا دو دهه گذشته است.

 

با اینکه ایده اولیه ساخت سازهایی مشابه هنگ درام ریشه قدیمی تری دارند اما اولین هنگ درامی که به رسمیت شناخته شد در سال ۲۰۰۰ رونمایی شد. فلیکس روهنر و سابیرنا شارر کسانی بودند که این ساز را برای اولین بار ابداع کردند و نام این دو نفر به عنوان ابداع کنندگان این ساز ثبت شده است.

 

جالب است بدانید در اوایل دوره ای که ساخت هنگ درام صورت میگرفت به منظور حفظ اصالت این ساز منحصر به فرد ، فلیکس و سابرینا سیاستی را در نظر گرفتند که بر اساس آن مشتریان بالقوه ای که می خواستند این ساز را خریداری کنند ، مجبور بودند نامه ای دست نویس ارائه دهند که دلیل نیازشان برای خرید این ساز را در آن توضیح دهند.

چرا هنگ درام گران است؟

هنگ‌ درام جزو سازهای گران محسوب میشود و میتوان گفت دلایل گرانی این ساز ، سخت و زمان بر بودن پروسه ساخت ساز و تعداد کم سازندگان آن در سراسر دنیا است. امروزه این ساز در سراسر دنیا طرفداران زیادی به خصوص از قشر جوان دارد ، اما با این حال تعداد کل سازندگان آن شاید چند صد نفر باشد. هنگ درام ها معمولا به صورت دست ساز در کارگاه تولید میشوند. انتخاب فلز و آلیاژ مناسب برای ساخت این ساز ، احتیاج به ساعت‌ها و روزها وقت برای فرم دادن آن دارد.

چرا هنگ درام گران است؟​

رسیدن به نت‌ها با کوک درست ، یکی از مراحل سخت فرآیند تولید هنگ درام است که معمولا با دستگاه مخصوص یا چکش کاری صورت میگیرد. در مجموع میتوان گفت ساخت هنگ درام یک پروژه زمان بر است که دقت ، مهارت و امکانات زیادی میخواهد تا ساز به صدای اصلی خود برسد و نت های آن به درستی ادا شود.

صدایی منحصر به فرد

صدای هنگ‌ درام صدایی خاص و آرامش بخش است. زیباییه صدای این ساز به دلیل داشتن هارمونیک‌های فراوانی که در تک ‌تک نت‌های آن وجود دارد. همچنین ، چون بدنه‌ این ساز یکپارچه است ، وقتی نتی را به تنهایی به صدا درمی‌آورید ، دیگر نت‌ها نیز با شدت کمی به لرزش درمی‌آیند. همین موضوع صدای هنگ دارم را بسیار گرم و دلنشین کرده است.

لازم است بدانید نواختن هنگ ‌درام بسیار آسان‌ است؛ البته بستگی دارد بخواهید آن را در چه سطحی بنوازید. یک نوازندگی حرفه‌ای و تاثیرگذار که اهل موسیقی از آن لذت ببرند قطعا تمرین زیاد، ممارست و شناخت خوبی از موسیقی می‌خواهد. اما اگر موزیسین حرفه‌ای نباشید هم از همان اولین روزها می‌توانید صدای دلنشینی تولید کنید و باعث شگفت‌زندگی اطرافیان‌تان بشوید.

هنگ درام ، سازی محبوب برای نوازندگان خیابانی

هنگ درام ، سازی محبوب برای نوازندگان خیابانی

امروزه هنگ ‌درام در حال تبدیل شدن به یک ساز رایج برای اجراهای خیابانی در دنیا است و در این زمینه جایگاه خاصی پیدا کرده است. تاثیر گذاری و صدای آرامش بخش این ساز باعث شده که بسیاری از نوازندگان از آن در اجراهای خود استفاده کنند. ممکن است نواختن هنگ درام را در تهران ببینید اما این مورد بسیار کمیاب میباشد و هنوز در ایران در مرحله رشد و گسترش اولیه است. همچنین صدای گرم و زیبای آن تاثیرات هیپنوز بر روی افراد دارد و برای ریلکسیشن و یوگا هم استفاده می‌شود. 

بهترین گزینه برای نوازندگان مبتدی تا حرفه ای

جالب ترین قسمت در مورد ساز این است که هرکسی می تواند با هنگ درام بنوازد. به این ترتیب هر روز تعداد بیشتری از افراد نواختن با هنگ درام را به عنوان راهی برای آرامش و یادگیری موسیقی انتخاب می کنند. همچنین در بین معلمان یوگا و درمانگران صدای هنگ درام محبوبیت زیادی پیدا کرده است و امروزه استفاده از آن در جلسات مدیتیشن بسیار رایج شده است.

 

ضمنا از آنجا که این ساز تقریبا جدید است ، هیچ قانون یا روال سختگیرانه ای در مورد چگونگی نواختن با آن وجود ندارد. شما در انتخاب هر نوع روش و سبک نواختن در حد استاندارد آزاد هستید. این فلسفه ای است که ما سعی می کنیم آن را با شما به اشتراک بگذاریم: شما لازم نیست که یک موسیقی دان باشید ، لازم نیست که به برخی از قوانین پایبند باشید ، فقط از نواختن با هنگ درام خود لذت ببرید.

رایج ترین نوع هنگ درام کدام است ؟

هنگ درام دارای کوک ثابت است یعنی مانند اکثر سازهای دیگر ، به صورت دستی قابل کوک کردن نیست بنابراین این ساز به صورت دیاتونیک ( دارای نت هایی در یک گام مشخص ) ساخته میشود. نوع صدایی که از این ساز تولید میشود عموما با بکدیگر مشابه است و در صورت تمایل فقط میتوانید گام مورد نظر خود را قبل از خرید انتخاب کنید ، تا کوک ساز طبق سلیقه موسیقی و نیازتان باشد.

 

رایج ترین گام برای کوک هنگ درام ها معمولا در گام رِ مینور است ، اما سازندگان ممکن است مدل‌ها و کوک های متنوعی را بر اساس خواسته نوازنده تولید کنند. هنگ درام در حالت عادی دارای ۹ نت است. برای هنگ درام هایی با گام ر مینور نت بیس که دارای کوک ر یا D در قسمت مرکزی سطح ساز قرار گرفته و باقی نت‌ها دور این نت مرکزی قرار میگیرند. لازم به ذکر است هنگ درام ها گاهی به صورت سفارشی برای نوازندگان ساخته میشوند ، که تا ۱۶ نت هم میتوانند باشند و ۲ عدد نت بیس نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم