• علی جوادزاده
  • 22/08/1400

ارزیابی پیانو دیجیتال

پیانو آکوستیک یاماها YU1

امروز قصد داریم اطلاعاتی جهت خرید پیانو و کیبورد در اختیار شما قرار دهیم. اغلب افراد بدون داشتن تحقیقات کافی محصولی را انتخاب می‌کنند که دارای بیشترین بازدید است. این روش خرید اگرچه ممکن است برای برخی کالاها جواب بدهد، اما برای خرید پیانو دیجیتال مناسب نیست چرا که پیانوهای دیجیتال خودشان بسیار پیچیده هستند و شما جهت حصول اطمینان از درستی تصمیم خود برای خرید پیانو به بررسی عوامل مهم زیادی نیاز دارید.

نقاط قوت پیانوهای دیجیتال

هرگز نیازی به تنظیم ندارند

راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند

نسبت به نوسانات دما و رطوبت بی‌تفاوتند

تنوع صداهای داخلی (نه فقط صدای پیانو) دارند

در هر زمانی با استفاده از هدفون‌ها می‌نوازند

برخورداری از امکان ضبط و یادگیری خصوصیات

ادغام با دیگر ابزارها و دستگاه‌های موسیقی الکترونیکی

نقاط ضعف پیانوهای دیجیتال

نمی‌توانید صدایی را بنوازید و چیزی واقعی را لمس کنید.

به منبع برق نیاز دارد.

با معرفی مدل‌های جدید کاهش ارزش قیمتی سریع‌تری نسبت به پیانوهای آکوستیک دارد.

کیبورد بخریم یا پیانوی دیجیتال؟

یکی از مواردی که پیش از خرید پیانو یا کیبورد باید نسبت به آن آگاه باشید، تفاوت این دو دستگاه است، تفاوتی که اغلب موجب سردرگمی زیادی می‌شود. بسیاری از افراد این اصطلاحات را به‌جای یکدیگر به‌کار می‌برند، بدون اینکه توجه داشته باشند آنها دو دستگاه کاملاً متفاوت هستند. با این حال هر پیانوی دیجیتال قابل‌حمل می‌تواند به‌سادگی یک کیبورد نامیده شود، نه آن که هر کیبورد یک پیانوی دیجیتالی تلقی گردد.

یک پیانوی دیجیتال طراحی شده تا احساس و صدای یک پیانوی آکوستیک را در نهایت دقت ممکن تقلید کند. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، این است که تمام پیانوهای دیجیتال با مجموعه کاملی از 88 کلید عملگر مضراب سنگین ارائه می‌شوند و این واضح‌ترین تمایز از کیبوردهاست که بیشترشان معمولاً 79 یا 61 کلید بدون وزن یا نیمه‌سنگین دارند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم، صداست. پیانوهای دیجیتال به‌ندرت بیش از 30-20 صدای ساختاری دارند و اولویت اصلی آنها ارائه صدای پیانویی طبیعی و کامل است. طبیعی است که قیمت پیانو دیجیتال بالاتر از انواع کیبورد باشد.

از طرف دیگر کیبوردها، ابزارهایی هستند که اغلب با پیانوهای دیجیتال اشتباه گرفته می‌شوند. معمولاً یک کیبورد قابل‌حمل اولین چیزی است که افراد مبتدی به‌عنوان نخستین ابزار برای شروع یادگیری پیانو در نظر می‌گیرند. دلیل اصلی این امر، قیمت بسیار ارزان آن است. برای یک مبتدی که صددرصد ملزم به استفاده و نواختن یک دستگاه به مدت چند سال نیست، این کیبورد گزینه‌ای بسیار جذاب است.

اما این رویکرد خالی از ایراد نیست، چرا که شما نمی توانید به‌طور کامل دریابید و تجربه کنید که چطور نواختن یک کیبورد، شبیه به نواختن پیانو است؛ زیرا کیبوردهای قابل‌حمل به‌سختی، سطحی نسبتاً واقعی و شبیه به پیانو از لحاظ صدا و به‌خصوص عملکرد کلیدها ارائه می‌دهند. یک کیبورد قابل‌حمل معمولی با 76، 73 یا 60 کلید نیمه‌سنگین یا بدون وزن ارائه می‌شود. برخلاف کلاویه کاملاً سنگینی که بر روی یک پیانو دیجیتال یافت می‌شود، کلاویه نیمه‌سنگین از مضراب‌ها برای بازسازی احساس یک پیانوی آکوستیک استفاده نمی‌کند. در عوض، این کیبورد از یک مکانیزم بارگذاری فنری بهره می‌برند که هرچند مقداری استحکام و مقاومت به کلیدها می‌افزاید، ولی در مقایسه با دستگاه واقعی بسیار سبک‌تر است.

در کنار مزیت قیمت، کیبوردهای قابل‌حمل مزایای دیگری نیز دارند. اول از همه، اینکه به‌راحتی قابل‌حمل هستند. اغلب کیبوردها فقط 15 تا 20 کیلوگرم وزن دارند، بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی آنها را به اطراف جابه‌جا کنید، به‌آسانی آنها را روی یک میز بگذارید و در مواقعی که استفاده‌ای ندارید، در انبار قرار دهید.

پس ابتدا لازم است انتخاب کنید که کدام دستگاه مناسب هدف، استفاده و نیاز شماست، کیبورد یا پیانو. حال اگر قصد خرید پیانو را دارید بهتر است با برندهای برتر این حوزه آشنا شوید.

بهترین مدل‌ها برای خرید پیانو دیجیتال

هنگامی که پای پیانو دیجیتال به میان می‌آید، توصیه می‌کنیم دنبال مدل‌های زیر باشید:

یاماها  (Yamaha)

کاسیو  (Casio)

رولند  (Roland)

کاوای  (Kawai)

کرگ  (korg)

این برندها، غول‌های دنیای ابزار موسیقی هستند. آنها به‌عنوان برندهای قابل اعتماد و اثبات شده، بهترین فناوری در صنعت حال حاضر دنیا را فراهم کرده‌اند. خرید یک پیانوی دیجیتال از این 5 برند، موجب صرفه‌جویی در زمان شما شده و دردسرهای سروکله‌زدن با برندهای کمتر شناخته شده از قبیل کیفیت ساخت پایین تا صدا و حس غیرواقعی ابزار را به‌دنبال ندارد.

تجهیزات جانبی پیانو دیجیتال

پایه، پدال، هدفون، صندلی پیانو، تقویت‌کننده، کیف محافظ و … برخی از تجهیزاتی هستند که ممکن است بخواهید در کنار یک پیانوی دیجیتال بخرید. خرید هر کدام از این تجهیزات به نوع پیانوی دیجیتال شما و البته به نیازهای شخصی‌تان بستگی خواهد داشت. هنگام خرید مدل‌های قابل‌حمل احتمالاً نسبت به مدل‌های مبله، پول بیشتری را برای تجهیزات جانبی اضافی می‌پردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم