• علی جوادزاده
  • 06/04/1400

در این راهنما، می‌خواهیم جنبه‌های مختلف ساز کالیمبا را بررسی کنیم و به شما در تصمیم گیری برای انتخاب گزینه مناسب کمک کنیم.

 

ممکن است بپرسید: “بهترین کالیمبا کدام است؟” پاسخ به این سوال: “کالیمبایی است که شما از نواختن با آن لذت ببرید”. ما سعی داریم مواردی که ترجیحا باید در یک ساز خوب مورد بررسی قرار گیرد را به شما توصیه کنیم اما در نهایت سلیقه هر فردی برای انتخاب نوع صدا شخصی است.

مطالبی که در مقاله راهنمای جامع خرید کالیمبا به آن می‌پردازیم عبارتند از :

۱. چرا باید کالیمبا بخریم؟

 

۲. تنظیم

 

۳. تیغه‌ها

 

۴. سبک

 

۵. چوب و سایر مواد

 

۶. توصیه

چرا باید کالیمبا بخریم ؟

دقیقا این اولین سوالی است که باید از خودتان بپرسید؛ اینکه چرا و به چه منظور باید یک کالیمبا تهیه کنید.

 

این سوالات مهم هستند بنابراین در صورتی که به آنها پاسخ دهید می‌توانید از خرید خود راضایت داشته باشید. اکنون در این‌جا برخی از دلایلی که کاربران برای خریدشان ارائه دادند را بازگو می‌کنیم.

 

کالیمبا سازی نسبتا آسان برای یادگیری موسیقی و نواختن آهنگ دلخواهتان است.

صدای آن آرامش بخش، منحصر به فرد و همه پسند است.

مناسب برای relaxation/meditation می‌باشد.

آموزش‌های کامل آن در یوتیوب را می‌توانید در اختیار داشته باشید.

کالیمبا در فرهنگ‌های مختلف نیز رایج است.

این ساز به آرام شدن ذهن شما کمک خواهد کرد.

ضمنا به راحتی می‌توانید کالیمبای خود را هرجا که می‌خواهید با خود حمل کنید و هر زمان که خواستید با آن بنوازید.

نکته کلیدی : اگر می‌خواهید آهنگ‌های معروف (به عنوان مثال، آهنگ های رایج غربی یا شرقی) را بنوازید، باید توجه ویژه‌ای به تنظیم یا کوک سازتان داشته باشید.

کوک یا Tuning

یکی از اولین چیزهایی که باید درباره آن تصمیم بگیرید این است که می‌خواهید کالیمبا شما چگونه تنظیم شود. این مسئله دو قسمت دارد.

 

اگر می خواهید آهنگ های معروف مانند آهنگ های که در اکثر جاها به گوشتان آشنا است را بنوازید ، کالیمبای شما باید به صورت ( دیاتونیک ) تنظیم شود. ممکن است این کلمه خیلی تخصصی به نظر بیاید اما نگران نباشید آنطور که به نظر می‌رسد پیچیده نیست.

 

برای درک آن، بیایید به یک صفحه کلید پیانو نگاهی بیندازیم. کلید‌های سفید که مشاهده می‌کنید نت‌های دیاتونیک شما هستند.

ساز کالیمبا در سایت علی جوادزاده

اکثر موسیقی‌ها و سازهای غربی در چند صد سال گذشته از گام ( کروماتیک ) استفاده کرده اند. اگر به صفحه کلید پیانو دقت کنید در هر اکتاو دوازده نت وجود دارد ( از C تا( B  هفت کلید سفید و پنج کلید سیاه است. در واقع در گام کروماتیک نت‌های کلیدهای سیاه نیز به تنظیم شما اضافه می‌شوند.

 

با این حال، برای ساده کردن کارها، می‌توانید مقیاس دیاتونیک را فقط داشتن هفت کلید سفید پیانو بدانید که مدرن ترین کالیمباها اینگونه تنظیم می‌شوند!

 

اگر آهنگی که انتخاب کرده‌اید احتیاج به تنظیم کروماتیک دارد لازم است به وسیله چکش کوچکی که در پکیچ کالیمباها قرار می‌گیرد تیغه‌های خود را معادل کلیدهای سیاه  پیانو کوک کنید.

 

حال ممکن است برای مبتدیان سوال پیش بیاید که کالیمبای ما باید چه کوکی باشد. در جواب باید بگوییم که تنظیم C یا دو یک استاندارد بین المللی است. بعد از این گام، B و G احتمالاً رایج ترین موارد هستند.

 

نمودار تیغه‌ها در یک کالیمبا تنظیم شده در گام C Major

کوک یا Tuning

بررسی کاربرد تیغه‌ها و معرفی انواع آن

تیغه‌ها به نوارهای فلزی روی کالیمبا گفته می‌شود که برای تولید صدا از آن استفاده می‌شود. صدای حاصل از نواختن بر روی این تیغه‌ها کم است اما در عین حال با زیبایی خود می‌تواند مخاطب را کاملا مجذوب کند.

 

این تیغه‌ها معمولا از فلزاتی مانند : فولاد ضد زنگ، فولاد بازیافتی و فولاد فنر ساخته می‌شوند. همچنین، اصطلاح “سنگ معدن” به فلز خام اطلاق می‌شود. با این حال، معمول است که تیغه‌های کالیمبا از جنس “سنگ آهن”، “فلز سنگ معدن” یا “سنگ فلز” ساخته شوند.

تعداد تیغه‌ها

بیشتر کالیمباهای امروزی دارای ۱۷ تیغه هستند. برخی دیگر دارای ۱۰، ۱۲ یا ۱۵ تیغه می‌باشند. گاها مدل‌هایی نیز با هفت یا هشت عدد تیغه ساخته می‌شوند که معمولاً برای نواختن آهنگ‌های معروف استفاده نمی‌شوند اما برای آرامش مناسب هستند.

 

اگر بین خرید کالیمبا ۱۵ و ۱۷ تیغه مردد شده اید لازم است بدانید بین این کالیمباها تفاوت زیادی وجود ندارد. دو نت اضافی که از ۱۷ تیغه دریافت می‌کنید به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما داشتن آنها در هنگام نیاز قطعاً خوب است.

سبک یا Style

تاکنون نظر اکثر مخاطبان درباره کالیمبا بسیار مثبت بوده و به طور کل این ساز را جذاب و سرگرم کننده می‌دانند. اما نکته‌ای که درباره کالیمبا حائز اهمیت است سبک ساخت آن است.

 

در بین کالیمباهای مختلف ممکن است برخی مدل‌ها را ببینید که شکل بدنه یا تیغه‌های متفاوتی دارند، این در واقع سبک آنها به حساب می‌آید. هر کالیمبایی با توجه به سبک و متریالی که برای آن در نظر گرفته می‌شود صدادهی متفاوتی ارائه می‌دهد.

 

یکی از اولین مواردی که احتمالاً هنگام مشاهده کالیمباها متوجه خواهید شد این است که برخی سوراخ دارند و برخی دیگر نه. اکنون در این بخش به بررسی این مدل می‌پردازیم.

کالیمبا با جعبه تشدید کننده صدا ( resonator box )

کالیمبا 1

کالیمبا با بدنه تو پر ( solid-body )

جعبه های تشدید کننده به خصوص در تیغه‌های کمتر، حجم صدای بیشتری تولید می‌کنند. اما کالیمباهایی با بدنه تو پر یا solid معمولاً صدای کمتری دارند.

 

به علت استفاده کمتر از چوب در کالیمباهای بدون حفره، معمولا وزن این مدل‌ها سبک تر است. اما با این حال اکثر کالیمباهای استاندارد امروزی با جعبه تشدید کننده صدا طراحی می‌شوند.

 

جعبه‌های تشدید کننده همچنین به شما این امکان را می‌دهند که افکت “wah-wah” را که احتمالا هنگام نواختن کالیمبا شنیده اید انجام دهید و با پوشاندن سوراخ های پشتی صدا ساز را تقویت کنید.

معرفی رایج ترین انواع چوب برای ساخت کالیمبا

عموما کالیمباها از چوب ساخته میشوند، اما اینکه چه نوع چوبی در ساخت آنها استفاده شده در صدادهی ساز تاثیر گذار است.

 

به طور کلی، هرچه چوب سخت تر باشد، کالیمبا طنین بیشتری خواهد داشت زیرا امواج صوتی به جای اینکه توسط چوب جذب شوند، بازتاب می‌شوند.

 

در اینجا برخی از رایج‌ترین چوب‌های استفاده شده را معرفی کرده‌ایم. این چوب‌ها بر اساس میزان سختی تخمین زده شده اند.

 

چوب  رزوود (۱۷۸۰)

چوب صندل (۱۶۸۰)   

چوب افرا (۱۴۵۰)

چوب بامبو (۱۳۸۰)  

چوب کوا (۱۱۷۰)

چوب گردو (۱۰۱۰)

چوب کافور (۹۵۰)

چوب توس (۹۱۰)

چوب ماهون (۸۰۰)

چوب صنوبر (۷۰۰)

توصیه ما

هدف ما این است که با اطلاعات کامل ساز مناسب خود را تهیه کنید و از خرید خود راضی باشید. در مقاله راهنمای جامع خرید کالیمبا به نکات مهم درباره کالیمبا پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم مواردی را به عنوان توصیه برای شما بیان کنیم.

 

گزینه‌های خوب زیادی با قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارند که باید با توجه به بودجه و نیاز خود از بین آنها انتخاب کنید.

اما دوباره تکرار می‌کنیم، کالیمبایی که از نواختن با آن لذت ببرید بهترین کالیمبا برای شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم