• علی جوادزاده
  • 30/08/1400

یکی از جنبه های چالش برانگیز یادگیری نحوه نواختن ویولن ، درک انگشت گذاری صحیح ویولن و قرارگیری دست است.

قبل از اینکه بتوانید مانند نوازندگان مشهور ویولن ، لیندسی استرلینگ و جوشوا بل ، شروع به جلب توجه کنید ، مهم است که ابتدا اصول را با انگشت گذاری صحیح ویولن یاد بگیرید.

یادگیری انگشت گذاری صحیح ویولن مکانی عالی برای شروع است ، زیرا این امر پایه و اساس نواختن ویولن شما خواهد بود.

انگشت گذاری ویولن

موقعیت اول در ویولن چیست؟

چندین موقعیت انگشت ویولن وجود دارد که باید آنها را یاد گرفت. با این حال ، به عنوان یک مبتدی ، اولین موردی را که باید یاد بگیرید موقعیت اول نامیده می شود.

موقعیت اول شامل پنج نت اول (یا پایین ترین) است که می توانید روی هر سیم ویولن بنوازید.

از آنجایی که ویولن ها دارای تب و مارک نیستند که به شما نشان دهد انگشتان خود را به روش گیتار کجا بگذارید ، یکی از چالش برانگیزترین جنبه های یادگیری ساز نحوه ی انگشت گذاری صحیح ویولن می باشد.

اگر انگشت گذاری ویولن را درست انجام ندهید (حتی به اندازه ی یک تار مو جا به جایی) ، نت می تواند با صدای هماهنگ خارج شود.

رایج ترین راه برای حل این مسئله قرار دادن نوارهای انگشتی روی صفحه انگشت است که محل قرارگیری صحیح و نحوه ی انگشت گذاری صحیح ویولن را به شما نشان می دهد.

با گذشت زمان ، انگشتان شما چیزی را ایجاد می کنند که ما آن را “حافظه عضلانی” می نامیم و در نهایت قادر خواهید بود نوارها را بردارید و بدون آنها هماهنگ بازی کنید.

بیشتر مبتدیان بسته به دانشجو ، نوارهای خود را از شش ماه تا چند سال دیگر روشن نگه می دارند.

آنچه شما برای انگشت گذاری اصولی ویولن نیاز دارید:

  • افرادی که علاقه مند به یادگیری ساز ویولن هستند یا میخواهند مهارت خود را در نوازندگی افزایش دهند. می توانند از طریق آموزشگاه موسیقی ، تمامی مراحل گفته شده در زیر را که نکات طلایی و کلیدی آموزش ویولن و اصول انگشت گذاری صحیح ویولن می باشند را در کنار اساتید برتر یاد بگیرند.
  • نوار انگشتی:  می توانید یک حلقه نوار انگشت ویولن را به صورت آنلاین یا فروشگاه ویولن محلی خود پیدا کنید. همچنین می توانید نوار چسب نواری را از یک فروشگاه خودرو خریداری کنید.
  • برنامه تنظیم دقیق Chromatic یا برنامه تنظیم تلفن های هوشمند
  • ویولن شما
  • مداد

چگونه نوارهای انگشتی را برای انگشت گذاری صحیح ویولن روی ویولن خود قرار دهیم

ابتدا می خواهید از هماهنگی ویولن خود اطمینان حاصل کنید. می توانید آن را با استفاده از تیونر رنگی یا برنامه تنظیم ویولن تلفن هوشمند تنظیم کنید.

ضروری است که قبل از استفاده از نوارهای خود به منظور انگشت گذاری صحیح ویولن ، هر رشته را دقیقاً تنظیم کنید. بنابراین ، فقط برای اطمینان از تنظیمات خود ، چند بار تنظیم کنید.

هنگامی که ویولن خود را تنظیم کردید ، انگشت اول خود را از بالای صفحه انگشت روی سیم G حدود دو اینچ پایین قرار دهید و رشته را بکشید.

به تیونر خود نگاه کنید و انگشت خود را به اطراف حرکت دهید تا زمانی که تیونر A را بخواند و با سوزن تیونر که در وسط صفحه قرار دارد سبز شود و نشانگر هماهنگی A شما باشد.

می توانید از یک مداد برای مشخص کردن نقطه استفاده کنید و سپس یک نوار نواری به طول سه اینچ در زیر رشته ها بکشید و محکم فشار دهید تا به کل صفحه انگشت و دور گردن ویولن بروید. این اولین نوار انگشت شما خواهد بود.

مرحله اول: انگشت اشاره

انگشت اول (انگشت اشاره) خود را بر روی نوار قرار دهید و هر بار یک رشته را بکشید ، به تیونر نگاه کنید تا مطمئن شوید که A روی رشته G ، E روی رشته D ، B روی رشته A و F # در رشته وجود دارد. رشته E

اگر تنظیم کننده هر نت را به صورت هماهنگ بخواند ، نوار به درستی قرار گرفته است. ممکن است لازم باشد چند بار آن را تنظیم کنید و قبل از قرارگیری کامل در تنظیم ، با تیونر دوباره بررسی کنید. برای قرار دادن هر نوار نیز همین فرآیند دنبال خواهد شد.

مرحله دوم: انگشت میانه

نوار انگشت دوم تقریباً یک اینچ با نوار اول قرار می گیرد. انگشت دوم (انگشت میانی) خود را روی سیم G تنظیم کنید تا تنظیم کننده B را بخواند و سپس نوار خود را به سمت پایین قرار دهید.

وقتی انگشت دوم روی نوار انگشت دوم روی هر رشته قرار می گیرد ، تنظیم کننده باید B را روی رشته G ، F # را روی رشته D ، C # را روی رشته A و G # را روی رشته E بخواند.

مرحله سوم: انگشت حلقه

نوار انگشت سوم با فاصله حدود نیم اینچ یا کمتر از نوار انگشت دوم قرار می گیرد. انگشت سوم (انگشت حلقه) خود را روی رشته G تنظیم کنید تا تنظیم کننده C را بخواند و سپس نوار خود را به سمت پایین قرار دهید.

وقتی انگشت سوم روی نوار انگشت سوم روی هر رشته قرار می گیرد ، تنظیم کننده باید C را روی سیم G ، G را روی رشته D ، D را روی رشته A و A را روی رشته E بخواند.

مرحله چهارم: انگشت کوچک

نوار انگشت چهارم با نوار انگشت سوم حدود یک اینچ فاصله می یابد. انگشت چهارم خود را (انگشت صورتی) روی سیم G تنظیم کنید تا تنظیم کننده D را بخواند و سپس نوار خود را به سمت پایین قرار دهید.

وقتی انگشت چهارم روی نوار انگشت چهارم هر رشته قرار می گیرد ، تنظیم کننده باید D را روی رشته G ، A را روی رشته D ، E را روی رشته A و B را روی رشته E بخواند.

لطفا توجه داشته باشید که اندازه گیری های تقریبی یک اینچ و غیره که من برای فاصله استفاده می کنم بر اساس یک ویولن کامل یا 4/4 است.

اگر روی ویولن کوچکتر نوار می گذارید ، همه چیز به همین ترتیب است به جز اینکه نوار به هم نزدیکتر قرار می گیرد.

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنید ، دریافت قرائت صحیح از یادداشتهای تنظیم کننده است.

و همین! اکنون که هر چهار نوار را پایین دارید ، هنگام بازی در موقعیت اول ، از انگشت گذاری صحیح ویولن مطلع خواهید شد.

نحوه برچسب گذاری یادداشت ها در ویولن

هنگامی که نوارهای خود را قرار دادید ، مرحله بعدی یادگیری و به خاطر سپردن اینکه هر یادداشت در اولین موقعیت کجاست و چگونه با نوارها مطابقت دارد ، حفظ می شود.

در موسیقی ، ما از هفت حرف اول الفبا استفاده می کنیم: A ، B ، C ، D ، E ، F و G برای توصیف هر نت.

وقتی به پایان چرخه رسیدید و G را بازی کردید ، دوباره با A شروع خواهید کرد و دنباله تکرار می شود.

یادداشت های رشته ای را در موقعیت اول حفظ کنید

بنابراین با مشاهده ویولن خود ، با سیم G خود شروع کنید و اولین انگشت خود را روی نوار انگشت اول قرار دهید. این یادداشت A خواهد بود.

سپس انگشت دوم خود را بر روی نوار انگشت دوم قرار دهید. این یادداشت B خواهد بود. انگشت سوم شما C و غیره و غیره خواهد بود.

می توانید نمودار انگشت گذاری صحیح ویولن را در زیر ببینید تا ببینید که همه نت ها روی نوارهای شما کجا می افتد.

با گذشت زمان ، همه این یادداشت ها را به خاطر می سپارید و چنان با آنها آشنا می شوید که قادر خواهید بود بدون نیاز به توقف فکر کردن ، آنها را شناسایی کنید.

ساخت کارت های فلش با طراحی نت در یک طرف و برچسب نت در سمت دیگر یک روش عالی برای کمک به شما در به خاطر سپردن یادداشت ها است.

بسیاری از نت های دیگر وجود دارد که بین نت های روی نوارها قرار می گیرد.

با این حال ، دلیل اینکه ما با یادداشت های نمودار بالا شروع می کنیم این است که این یادداشت ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و بنابراین آسانترین یادگیری ها هستند.

به عنوان مثال ، بیشتر کتابهای مبتدی انگشت گذاری صحیح ویولن شامل آهنگها یا تمریناتی هستند که از این نت ها استفاده می کنند.

هنگامی که تمام نت های روی نوارها و جایی که روی ویولون می افتد را به خاطر سپردید ، می توانید یادداشت هایی را که بین نوارها قرار می گیرند یاد بگیرید ، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است.

برای همه این یادداشت ها نیازی به گذاشتن نوار ندارید زیرا پس از آشنایی با اولین مجموعه یادداشت های روی نوارها ، می توانید به نوارها ، انگشتان و حافظه عضله خود به عنوان راهنما اعتماد کنید.

درک یادداشتهای دیز و بمل

به احتمال زیاد متوجه شده اید که نت های استاندارد با عنوان A ، B ، C و غیره وجود دارد و سپس یادداشت های دیگری مانند C # ، B ♭ ، G # و A ♭ وجود دارد.

دقیقاً منظور از آن نمادهای خنده دار چیست؟ در زیر چند دستورالعمل اساسی برای درک این سایر یادداشت ها آورده شده است:

وقتی نماد # را می بینید به معنی “دیز” است. یک یادداشت تیز ، به عنوان مثال C # (C تیز) ، یک قدم بالاتر از C معمولی است.

وقتی نماد را می بینید به معنای “بمل” است. یک نت تخت ، به عنوان مثال B ♭ (B flat) ، نیم قدم کمتر از B معمولی است.

اگر به نمودارهای انگشت گذاری صحیح ویولن در بالا نگاه کنید ، خواهید دید که برخی از نت های تیز روی نوارها می افتند ، اما برای بسیاری دیگر ، مانند B ♭ یا G # ، انگشتان شما باید از نوار دور شوند.

با کشیدن نزدیکترین انگشت به بالا یا زیر نوار ، می توانید این یادداشت ها را انجام دهید.

به عنوان مثال ، برای پخش B ♭ روی رشته A ، انگشت اول خود را که به طور معمول قرار گرفته است ، بگیرید تا یک B را روی نوار انگشت اول روی یک رشته A پخش کنید و آن را نیم پله زیر نوار انگشت اول بکشید تا آن نت را بچرخانید به یک B.

افکار نهایی در مورد یادداشت های رشته ای و انگشت گذاری ویولن

هنگامی که همه نت ها را در هر دو نمودار انگشت گذاری صحیح ویولن در حافظه خود حفظ کردید و در روان نواختن آنها تسلط یافت ، همه نت ها را در موقعیت اول خواهید شناخت.

بیشتر مبتدیان دو سال اول را با مطالعه موقعیت اول می گذرانند ، در حالی که آنها در حال توسعه تکنیک انگشت گذاری صحیح ویولن ، تکنیک آرشه و غیره هستند.

هنگامی که پایه خوبی پیدا کردید و نت های تار و انگشت گذاری صحیح ویولن را درک کردید ، می توانید موقعیت های پیشرفته تری مانند موقعیت سوم و پنجم را یاد بگیرید.

اگر با انگشت ویولن دست و پنجه نرم می کنید ، سعی کنید با شرکت در کلاس های آموزشگاه موسیقی فردوس ساز خود را بهتر بشناسید و بتوانید با انگشت گذاری صحیح ویولن و سایر تکنیک های آن آشنا شوید و با مهارت بیشتری آن را بنوازید.

بنابراین ، روی رشته E ، یادداشت های تولید شده در موقعیت اول عبارتند از:

رشته باز – E.

انگشت اول – F #

انگشت دوم – G #

انگشت سوم – A.

انگشت چهارم – B

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم